Μανώλης Κεφαλογιάννης: "Οι διερευνητικές επαφές δεν θα γίνουν ανατολίτικο παζάρι"

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ ΓΙΑΝΝΗ ΣΤΕΛΙΟ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟ  Την εκτίμηση ότι η ΕΕ δεν θα διστάσει να δαπανήσει και άλλα χρήματα για την ανάκαμψη της ευρωπαϊκή...

Manolis Kefalogiannis -  thecolumnist.gr

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ ΓΙΑΝΝΗ ΣΤΕΛΙΟ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟ 

Την εκτίμηση ότι η ΕΕ δεν θα διστάσει να δαπανήσει και άλλα χρήματα για την ανάκαμψη της ευρωπαϊκής οικονομίας εκφράζει μέσα από την εφ' όλης της ύλης συνέντευξη που παραχώρησε στο "The Columnist" ο ευρωβουλευτής της ΝΔ και του ΕΛΚ, Μανώλης Κεφαλογιάννης, τονίζοντας παράλληλα ότι η Κομισιόν έχει τον πρώτο και τελευταίο λόγο στη διάθεση των εμβολίων. Ταυτόχρονα, ως αρμόδιος εισηγητής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, αναλύει τα δεδομένα του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης για την Ελλάδα, ειδικά ως προς την περιοχή της Δ. Μακεδονίας, ενώ, με αφορμή τις επικείμενες διερευνητικές επαφές, υπογραμμίζει την ευρωτουρκική διάσταση των προκλήσεων της Τουρκίας. Τέλος, εμφανίζεται ιδιαίτερα ανήσυχος τόσο για τη δημοκρατία στη Δύση όσο και για τον γεωπολιτικό ρόλο της Ευρώπης στον σύγχρονο κόσμο. 

- Από ότι φαίνεται η ανθρωπότητα γυρίζει σελίδα με τα εμβόλια κατά της Covid19, όμως πολλοί κατηγορούν την ηγεσία της ΕΕ για σοβαρά λάθη στη διαδικασία με αποτέλεσμα καθυστερήσεις και εθνικές στρατηγικές, όπως της Γερμανίας, εις βάρος της κοινής προσπάθειας. Ποια είναι η δική σας άποψη; 

Μ.Κ.: "Έχουν δοθεί πολλές ευκαιρίες ακόμη και στο πρόσφατο παρελθόν για να κατηγορηθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση όχι μόνο από τους πολέμιούς της αλλά ακόμη και από τους πιο φανατικούς υποστηρικτές της ευρωπαϊκής ιδέας για καθυστέρηση στη λήψη αποφάσεων. Μία καθυστέρηση που την κάνει να δείχνει αρκετές φορές ουραγός των εξελίξεων. Να ακολουθεί ασθμαίνοντας τις εξελίξεις που αυτή θα έπρεπε να διαμορφώνει. Πράγματι η Ευρωπαϊκή Ένωση κινείται με βραδείς ρυθμούς. Δεν μπορεί όμως κανείς, όσο κακόπιστος και αν είναι να ισχυριστεί κάτι τέτοιο στην υπόθεση της προμήθειας των εμβολίων. Ήδη από τον περασμένο Ιούνιο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε την ευρωπαϊκή στρατηγική για τα εμβόλια με σκοπό την επιτάχυνση της ανάπτυξης, της παρασκευής και της διάθεσης εμβολίων κατά της Covid-19 με γνώμονα την υγεία των Ευρωπαίων πολιτών καθώς ένα ασφαλές και αποτελεσματικό εμβόλιο είναι το σπουδαιότερο όπλο μας κατά της πανδημίας. 
Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής για τα εμβόλια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει συνάψει εδώ και αρκετούς μήνες συμφωνίες προαγοράς εμβολίων με αρκετές φαρμακευτικές εταιρείες. Πριν ακόμη καν αυτά αποδειχθούν διαθέσιμα, ασφαλή και αποτελεσματικά (ήδη δύο έχουν πάρει έγκριση από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων και ένα τρίτο αναμένεται να εγκριθεί μέχρι το τέλος Ιανουαρίου) με στόχο να μην εγκλωβιστεί σε μονοπωλιακές καταστάσεις με μία μόνο εταιρεία. Ενώ η διάθεσή τους στα κράτη μέλη θα πραγματοποιηθεί ταυτόχρονα και η διανομή θα γίνει κατά κεφαλήν ώστε να διασφαλιστεί η ισότιμη πρόσβαση. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως δήλωσε και η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχει εγγυηθεί την προμήθεια 2,5 δισεκατομμυρίων εμβολίων τα οποία υπερκαλύπτουν τις ανάγκες για τον ευρωπαϊκό πληθυσμό. 
Μία ορθή κοινοτική πολιτική που αναδεικνύει την αλληλεγγύη και εγγυάται την ποιότητα, την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα των εμβολίων. Μία απόφαση με γνώμονα την Υγεία και την προστασία των πολιτών.
Ενώ ύστερα από δημοσιεύσεις που αναφέρονταν σε εθνικές στρατηγικές κρατών στο θέμα της προμήθειας η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ζήτησε από την Επίτροπό Υγείας της ΕΕ Στέλλα Κυριακίδου να αποστείλει επιστολή προς τους υπουργούς Υγείας των κρατών μελών ζητώντας τους να ενημερώσουν την Επιτροπή για τον τρόπο με τον οποίο συμμορφώνονται με τις διατάξεις της στρατηγικής εμβολίων της ΕΕ με την απαραίτητη διαφάνεια στο πλαίσιο των επαφών ή μη επαφών με φαρμακευτικές εταιρείες με τις οποίες διαπραγματεύεται η Ευρωπαϊκή Ένωση. Μία επιστολή που καθιστά σαφές σε όλα τα κράτη μέλη ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει τον πρώτο και τελευταίο λόγο, και απολύτως ορθά, στην προμήθεια και διάθεση των εμβολίων στους Ευρωπαίους πολίτες." 

- Η Ελλάδα είναι μία από τις μεγάλες κερδισμένες ως προς τη χρηματοδότηση της ΕΕ για την ανάκαμψη από τις επιπτώσεις της πανδημίας, όμως ελάχιστα από αυτά τα κεφάλαια θα είναι διαθέσιμα πριν την άνοιξη. Μέχρι τότε τί γίνεται με την αυξανόμενη πίεση στην αγορά; 

Μ.Κ.: "Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης και όλες οι υπόλοιπες πολιτικές στήριξης των οικονομιών των κρατών μελών από τις επιπτώσεις της πανδημίας που προκάλεσαν δυσπραγία στις ευρωπαϊκές οικονομίες αποτελούν κορυφαίες πολιτικές επιλογές αλληλεγγύης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Ευρωπαϊκή Ένωση για να υλοποιήσει αυτές τις σωστές πολιτικές αποφάσεις αποφάσισε για πρώτη φορά να βάλει στο τραπέζι πάνω από 2 δις ευρώ. να δανειστεί ενιαία. Και ασφαλώς επειδή τα δεδομένα συνεχώς αλλάζουν, και διαμορφώνονται νέα λόγω του δεύτερου κύματος της πανδημίας, είμαι βέβαιος ότι αν χρειαστεί, για να στηριχθεί η ευρωπαϊκή οικονομία στο σύνολό της, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν θα διστάσει να δαπανήσει και άλλα χρήματα για την ανόρθωση της ευρωπαϊκής οικονομίας. 
Η απορρόφηση και η ορθή αξιοποίηση των κοινοτικών κονδυλίων που θα εισρεύσουν στη χώρα μας και θα συμβάλλουν στην ανάταξη της ελληνικής οικονομίας και των κλάδων που επλήγησαν αυτή τη δύσκολη περίοδο είναι νομίζω το μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση. Ένα στοίχημα που είμαι βέβαιος ότι θα το κερδίσει. Η ελληνική κυβέρνηση έχει καταστήσει σαφές ότι ανεξάρτητα του πότε θα εισρεύσουν τα κεφάλαια από τα κοινοτικά ταμεία η ελληνική οικονομία, οι επιχειρήσεις, οι εργαζόμενοι, οι ελεύθεροι επαγγελματίες, όλη η κοινωνία που έχει πληγεί από την πανδημία θα στηριχτούν για όσο καιρό χρειαστεί με όσα χρήματα απαιτηθούν." 

- Πολλοί υποστηρίζουν ότι η κρίση της COVID19 μπορεί να επηρεάσει καταλυτικά την πορεία ενοποίησης της ΕΕ. Κατ’ αρχάς συμμερίζεστε αυτήν την προσέγγιση και τί αλλαγές βλέπετε στο μετά κορωνοϊό οικονομικό μοντέλο; 

Μ.Κ.: "Η κρίση που προκάλεσε σε παγκόσμιο επίπεδο η πανδημία απέδειξε περίτρανα την ανάγκη να προχωρήσει με πολύ γρήγορα βήματα η πολιτική και οικονομική ενοποίηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όχι ασφαλώς το αντίθετο. Η Ευρωπαϊκή Ένωση παραμένει από την ίδρυσή της μία ημιτελής ένωση χωρίς ουσιαστική οικονομική ενοποίηση παρά μόνο νομισματική, χωρίς τραπεζική ενοποίηση και ασφαλώς χωρίς πολιτική ενοποίηση στα θέματα εξωτερικής πολιτικής, άμυνας και ασφάλειας." 

- Πολλοί υποστηρίζουν ότι υπάρχουν λανθασμένες προσεγγίσεις ως προς την κατανομή των πόρων του ΤΔΜ στη Δ. Μακεδονία θεωρώντας ότι δεν λαμβάνονται υπόψη η ταχύτητα μετάβασης και οι ειδικές συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή, με αποτέλεσμα απώλειες της τάξης του 1 δισ. ευρώ. Ποια είναι η δική σας απάντηση; 

Μ.Κ.: "Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, το “Green Deal”, αποτελεί την εμβληματική πολιτική πρόταση της νέας Ευρωπαϊκής Πολιτικής. Έχει ως στόχο το μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα μέχρι το 2050 και τη μετάβαση των ευρωπαϊκών οικονομιών σε μία νέα πράσινη εποχή χωρίς αποκλεισμούς. Χωρίς να μένει κανένας πίσω. Με απόλυτη στόχευση στην κοινωνική συνοχή. Το πρώτο νομοθέτημα αυτής της πρότασης είναι το Ευρωπαϊκό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, του οποίου έχω την τιμή να είμαι γενικός εισηγητής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης αποτελεί ένα νέο οικονομικό πρότυπο, ένα καινοτόμο χρηματοδοτικό εργαλείο, το οποίο μέσα από τις σύγχρονες και καθαρές μορφές ενέργειας, θα συμβάλει αποφασιστικά στην αναπτυξιακή προοπτική της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης. Το Ταμείο έχει ως προτεραιότητα την προάσπιση της απασχόλησης και την αντιστάθμιση των κοινωνικοοικονομικών επιπτώσεων της απολιγνιτοποίησης, αναπτύσσοντας παράλληλα την τοπική οικονομία, τις ειδικές συνθήκες αλλά και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των πληττόμενων περιφερειών. 
Αναφορικά με τους πόρους κατορθώσαμε μέσα από σκληρές διαπραγματεύσεις και αυξήσαμε τους πόρους για τη χώρα μας από 294 εκ. που ήταν η αρχική πρόταση, σε 755 εκ. ευρώ. Ενώ μέσα από το Μηχανισμό Δίκαιης Μετάβασης η χρηματοδότηση για την Ελλάδα θα ξεπεράσει σε 5 δισ. ευρώ, συνδυαστικά με τα Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ 2021-2027, το Ταμείο Γιούνκερ, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και τους εθνικούς πόρους. Συνεπώς η Ελλάδα εμφανίζεται ως η πλέον ωφελούμενη αναλογικά από το συνολικό ταμείο των ευρωπαϊκών επιχορηγήσεων, όταν αναλογικά με το μέγεθος της οικονομίας της απολαμβάνει μεγαλύτερο όφελος που φθάνει το 4,31%, σε σχέση με τις άλλες χώρες του Νότου, όπως πχ η Ισπανία που λαμβάνει το 4,52%, η Ιταλία που λαμβάνει το 5,35% ή η Πορτογαλία που λαμβάνει μόλις το 1,16% του συνολικού κοινοτικού προϋπολογισμού.
Τέλος, αναφορικά με την ταχύτητα μετάβασης, μετά από προσωπική εισήγηση μου και μέσα από εποικοδομητικές προτάσεις και άλλων πολιτικών ομάδων, της ίδιας της Επιτρόπου Περιφερειακής Ανάπτυξης της κ. Φερέιρα και παρά την αντίθετη άποψη της Γερμανικής Προεδρίας, πετύχαμε την ενσωμάτωση του Μηχανισμού Οικολογικής Επιβράβευσης. Ένας μηχανισμός επιβράβευσης των Περιφερειών που πιάνουν πιο γρήγορα τους στόχους. Μην ξεχνάτε ότι η χώρα μας έχει δεσμευτεί να σταματήσει τη λειτουργία όλων των λιγνιτικών μονάδων μέχρι το 2028. Αφορά ένα μηχανισμό συνδεδεμένο με την ταχύτητα μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου η οποία θα επιτυγχάνεται στις περιφέρειες που λαμβάνουν στήριξη από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, με πρόσβαση σε ποσοστό 50% των πόρων του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης. Το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης αφορά ένα πολυεπίπεδο ολοκληρωμένο αναπτυξιακό σχέδιο ώστε τόσο η Δυτική Μακεδονία όσο και η Μεγαλόπολη να αποτελέσουν πρότυπα βιώσιμης οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης και για τις άλλες περιφέρειες της χώρας."  

- Πώς αξιολογείτε την επανέναρξη των διερευνητικών επαφών Ελλάδας-Τουρκίας και ποιος είναι ο ρόλος της ΕΕ σε αυτήν τη διαδικασία; 

- Η Ελλάδα σέβεται απόλυτα το Διεθνές Δίκαιο και τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας. Και ως ειρηνική χώρα πρεσβεύει ότι οι όποιες διαφορές επιλύονται μόνο μέσω της διπλωματικής οδού με όπλο το διάλογο. Δεν επιλύονται ασφαλώς ούτε με καθεστώς απειλών και εκβιασμών, ούτε με στρατικοποίηση τη διπλωματίας. Δεν λύνονται με μονομερείς επιθετικές ενέργειες κατά των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων. Η βία δεν παράγει Δίκαιο. Το Δίκαιο παράγει ειρήνη. Και η Ελλάδα τον προηγούμενο χρόνο το έχει έμπρακτα αποδείξει τόσο με τις συμφωνίες που έχει υπογράφει για οριοθέτηση ΑΟΖ με την Ιταλία και την Αίγυπτο, όσο και με τη συμφωνία με την Αλβανία με την οποία από κοινού αποφασίστηκε οι όποιες διαφορές στην οριοθέτηση της μεταξύ μας ΑΟΖ να παραπεμφθούν στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Όλες αυτές οι συμφωνίες μεταξύ κυρίαρχων κρατών εδράζονται απολύτως στο Διεθνές Δίκαιο και στη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Δεν έχουν καμία σχέση με το παράνομο και άκυρο τουρκολιβυκό σύμφωνο για την οριοθέτηση ΑΟΖ μεταξύ Λιβύης και Τουρκίας που δεν ακουμπά πουθενά.
Τη Δευτέρα ξεκινούν και πάλι οι διερευνητικές επαφές Ελλάδας-Τουρκίας. Έχει τονιστεί σε όλους τους τόνους ότι η Ελλάδα συζητά με την Τουρκία στη βάση μόνο του Διεθνούς Δικαίου για τη μία και μόνη μεταξύ μας διαφορά. Την οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης. Η Ελλάδα ασφαλώς δεν συζητά, δεν τα δέχεται καν ως θέματα, ούτε την αποστρατικοποίηση των νησιών, ούτε την αναθεώρηση της Συνθήκης της Λωζάννης, ούτε πολύ περισσότερο θέματα εθνικής μας κυριαρχίας. Οι διερευνητικές επαφές δεν είναι μεν διάλογος, το λέει άλλωστε και οι λέξη «διερευνητικές επαφές» αλλά ασφαλώς δεν μπορεί να γίνουν, και δεν θα το επιτρέψουμε να γίνουν από τη πλευρά της Τουρκίας ανατολίτικο παζάρι. 
Τα τελευταία χρόνια η Τουρκία στο πλαίσιο του αναθεωρητισμού της έχει κλιμακώσει επικίνδυνα τις προκλήσεις της στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Οι προκλήσεις αυτές έχουν απερίφραστα καταδικαστεί και καταγγελθεί από όλους τους θεσμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενώ η επιβολή κυρώσεων εις βάρος της Τουρκίας είναι πάντα στο τραπέζι του Συμβουλίου Κορυφής. Τα ελληνικά σύνορα, τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα είναι ευρωπαϊκά σύνορα, ευρωπαϊκά κυριαρχικά δικαιώματα. Και ως εκ τούτου δεν υπάρχει διμερές ζήτημα αλλά ευρωτουρκικό ζήτημα. Και θα ήθελα με αυτή την ευκαιρία να σας επισημάνω δύο γεγονότα υψηλού συμβολισμού. Τον περασμένο χρόνο στην προσπάθεια από τη μεριά της Τουρκίας να εργαλειοποιήσει το μεταναστευτικό στον Έβρο, όλοι οι πρόεδροι των θεσμών της ΕΕ βρέθηκαν στο πλευρό του πρωθυπουργού και επισκέφτηκαν τον Έβρο. Ενώ πριν τρεις μήνες σε απάντηση του σε ερώτησή μου στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ο Ύπατος Εκπρόσωπος Εξωτερικών της ΕΕ Γιοσέπ Μπορέλ δήλωσε εμφατικά ότι τα νησιά έχουν Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη κάτι που ασφαλώς συνάδει απόλυτα με το άρθρο 121 της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας που αποτελεί πλέον εθιμικό δίκαιο καθώς την έχουν συνυπογράψει και κυρώσει πάνω από 160 χώρες." 

- Η επίσκεψη του πρωθυπουργού της Αλβανίας Έντι Ράμα στην Αθήνα, ένα ταξίδι που ακολούθησε εκείνο στην Άγκυρα, φέρνει εξελίξεις ως προς την προσφυγή στη Χάγη; 

Μ.Κ.: "Η χώρα μας είναι ένα κυρίαρχο κράτος που έχει στο πλευρό της, απόλυτο σύμμαχο το Διεθνές Δίκαιο. Δεν χρειάζεται μεσολαβητές ή μεσάζοντες. Και είμαι βέβαιος ότι ούτε ο πρωθυπουργός της Αλβανίας επιθυμεί ή ανέλαβε κάποιο τέτοιο ρόλο."

Manolis Kefalogiannis 2 - thecolumnist.gr
"Στο τέλος του δρόμου δεν θα υπάρχει Δημοκρατία στη Δύση", φοβάται ο κ. Κεφαλογιάννης

- Οι πρόσφατες εικόνες στο Καπιτώλιο αναμφίβολα σόκαραν την παγκόσμια κοινή γνώμη. Πιστεύετε ότι οι ΗΠΑ είναι μία παγκόσμια υπερδύναμη στη δύση της; Φοβάστε ανάλογα φαινόμενα στην ΕΕ η οποία, σας υπενθυμίζω, έχει στους κόλπους της μέλη όπως η Ουγγαρία του Όρμπαν και η Πολωνία; 

M.K.: "Οι εικόνες που είδαμε από το Καπιτώλιο, που σόκαραν όπως σωστά είπατε την παγκόσμια κοινή γνώμη, κατέστησαν κάτι πολύ σαφές. Ότι η Δημοκρατία βρίσκεται σε πρόβλημα. Διάγει ίσως μέρες του Μεσοπολέμου. Δεν θα πρέπει να διαφεύγει από την ιστορική μας μνήμη ότι η κατάλυση της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης στη Γερμανία και η επικράτηση του ναζισμού οδήγησε σε ένα Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο που κόστισε εκατομμύρια αθώα θύματα. Και φοβάμαι ότι στο τέλος του δρόμου δεν θα υπάρχει Δημοκρατία στη Δύση. Πλην ίσως των Ηνωμένων Πολιτειών που λόγω των ισχυρών ασφαλιστικών δικλείδων και του «ισχυρού κράτους» που έχουν, θα επικρατήσει μία κατ’ επίφαση δημοκρατία. Πρόταγμα της νέας προεδρίας Μπάιντεν θα πρέπει να είναι σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ένωση να δουν κατάματα το πρόβλημα. Να το αντιμετωπίσουν. Να υψώσουν ισχυρό τείχος προστασίας της Δημοκρατίας απέναντι στο λαϊκισμό και σε αυτούς που επενδύουν σε αυτόν. Μην ξεχνάμε ότι λόγω της λαϊκιστικής προσέγγισης της προηγούμενης κυβέρνησης, η χώρα λίγο έλειψε να βρεθεί το 2015 στα βράχια. Εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης και ευρώ. 
Οι λαϊκιστές χαϊδεύουν τα αυτιά των κοινωνιών. Υπόσχονται με ευκολία, τα πάντα στους πάντες. Στη Δημοκρατία, οι πολιτικοί οφείλουν να είναι χρήσιμοι για τη χώρα τους, για τις κοινωνίες τους. Ωφέλιμοι. Ενίοτε και δυσάρεστοι. Όχι ασφαλώς, μόνο ευχάριστοι. Δεν θα πρέπει, όμως να ξεχνάμε ποτέ, ότι στη Δημοκρατία την ιστορική ευθύνη την φέρει ο λαός."   

- Όπως γίνεται αντιληπτό η νέα παγκόσμια κρίση που διανύουμε θα αλλάξει πολλές ισορροπίες σε πολλαπλά επίπεδα. Ποια είναι η θέση της ΕΕ στην παγκόσμια γεωπολιτική σκακιέρα ανάμεσα σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Ρωσία και η Κίνα; 

Μ.Κ.: "Όσο η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν προχωρά στην πολιτική της ενοποίηση, όσο παραμένει μία νομισματική ένωση και όχι ουσιαστικά οικονομική, όσο δεν έχει κοινή γραμμή, κοινή εξωτερική πολιτική, κοινή πολιτική άμυνας και ασφάλειας δυστυχώς δεν θα παίζει τον πραγματικό και ουσιαστικό της ρόλο στη γεωπολιτική σκακιέρα. Το ρόλο που της αναλογεί και της αξίζει."

Γιάννης Στέλιος Παπαδόπουλος
Email: jskpapadopoulos@gmail.com

Related

What's hot? 2350311744723724606

Δημοσίευση σχολίου

Έχετε άποψη; Μοιραστείτε τη μαζί μας.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Σχόλια με υβριστικό και προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται.

emo-but-icon

Recent Posts Widget

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

ΑΡΘΡΟ ΜΑΝΩΛΗ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗ ΚΑΙ HERBERT DORFMANN

ΑΡΘΡΟ ΜΑΝΩΛΗ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗ ΚΑΙ HERBERT DORFMANN
"Ο πρωτογενής τομέας είναι η λύση, όχι το πρόβλημα"

FACEBOOK

TWITTER

item