Αλέξης Γεωργούλης: "Προτεραιότητά μου είναι τα εργασιακά δικαιώματα των καλλιτεχνών"

ΣΥΝΤΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ ΓΙΑΝΝΗ ΣΤΕΛΙΟ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟ  Τριάμιση χρόνια μετράει ήδη στις Βρυξέλλες ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Αλέξης Γεωργούλης και ε...

Alexis Georgoulis - thecolumnist.gr

ΣΥΝΤΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ ΓΙΑΝΝΗ ΣΤΕΛΙΟ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟ 

Τριάμιση χρόνια μετράει ήδη στις Βρυξέλλες ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Αλέξης Γεωργούλης και είναι αρκετές οι πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει όχι μόνο στον κατ’ εξοχήν τομέα ασχολίας του, τον πολιτισμό και τα δικαιώματα των καλλιτεχνών, αλλά και σε πεδία όπως η δυσλεξία στην αγορά εργασίας, το σχέδιο της ΕΕ κατά του καρκίνου, η 4η Βιομηχανική Επανάσταση και η ψυχική υγεία των νέων στην μετά-COVID εποχή. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο ο Έλληνας ευρωβουλευτής, με αφορμή την πρόσκληση που απηύθυνε στο "The Columnist" να παρακολουθήσει στις Βρυξέλλες την πρόσφατη εκδήλωση που διοργάνωσε για τον πολιτισμό και την ψυχική υγεία, παραχώρησε συνέντευξη όπου ανέλυσε όλο το εύρος και τις εξελίξεις των, έως τώρα, παρεμβάσεών του στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

- Τον Οκτώβριο διοργανώσατε από κοινού με την Ευρωπαϊκή Εταιρεία Δυσλεξίας, ημερίδα με θέμα τη δυσλεξία στην αγορά εργασίας. Ποια ήταν τα κύρια συμπεράσματα και πώς μπορούν να αποτυπωθούν αυτά σε θεσμικό αλλά και πρακτικό επίπεδο; 

Α.Γ.: "Ήταν πολύ ενδιαφέρουσα η συζήτηση σε αυτή την ημερίδα. Ξέρετε, όντας ο ίδιος δυσλεκτικός έχω μεγάλη ευαισθησία για το θέμα. Ενώ έχει αρκετά μελετηθεί το θέμα της δυσλεξίας στην εκπαίδευση, ξεχνάμε ότι οι άνθρωποι με δυσλεξία δεν απαλλάσσονται από αυτή όταν παύουν να φοιτούν. Συνεπώς πρέπει να προβλέπεται κάποιου είδους εξέταση στις διαδικασίες πρόσληψης να λαμβάνεται υπόψη η ιδιαιτερότητα αυτών των συμπολιτών μας. 
Επίσης, στον χώρο δουλειάς είναι σημαντικό να τους δίνονται κάποια τεχνολογικά εργαλεία που βοηθούν στην ανάγνωση και στη γραφή. Για παράδειγμα, εφαρμογές που προσαρμόζουν το μέγεθος ή τον τύπο της γραμματοσειράς ή το φόντο κτλ., για να διευκολύνουν την ανάγνωση. Ή προγράμματα διόρθωσης της ορθογραφίας ή υπαγόρευσης κτλ. Οι εργοδότες δεν θα πρέπει να διστάζουν να προσλαμβάνουν ανθρώπους με δυσλεξία, γιατί μπορούν να αποδώσουν άριστα σε πολλών τύπων εργασίες. Το μυαλό τους δουλεύει διαφορετικά αλλά αυτό είναι προσόν, καθώς χρειάζονται όλων των ειδών οι δεξιότητες σε μια εταιρεία. Είναι άνθρωποι που σκέφτονται έξω από το κουτί, που είναι δημιουργικοί, που βρίσκουν πρωτότυπες ιδέες και λύσεις. Απλώς θα πρέπει να ξεπεραστούν τα στερεότυπα και να τους δοθεί η ευκαιρία να προσληφθούν και να αναπτύξουν όλες τις δυνατότητές τους σε ένα περιβάλλον όπου θα νιώθουν αποδοχή και θα έχουν την κατάλληλη υποστήριξη σε εξοπλισμό, ο οποίος, εξάλλου, ελάχιστα κοστίζει. Είναι σαφές ότι θα μπορούσε η νομοθεσία η ευρωπαϊκή και στη συνέχεια αυτή των κρατών μελών να υιοθετήσει τις «τεχνικές» προτάσεις που ακούστηκαν στην ημερίδα. Η αλλαγή όμως απαιτεί εξίσου αλλαγή νοοτροπίας και γι’ αυτόν τον στόχο δεν αρκεί η νομοθεσία. Χρειάζονται ενημερωτικές καμπάνιες και επιμορφώσεις."

- Είστε ιδρυτικό μέλος της διακομματικής Ομάδας Φιλίας Πολιτιστικών Δημιουργών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Ποιοι είναι οι στόχοι σας και πώς αποτιμάτε τη, μέχρι τώρα, δράση της Ομάδας; 

Α.Γ.: "Είναι μια Ομάδα Φιλίας όπου συμμετέχουν μέλη όλων των διαφορετικών πολιτικών ομάδων του ευρωκοινοβουλίου εκτός της ακροδεξιάς. Στόχος της είναι να υποστηρίξει τον πολιτισμό και τον καλλιτεχνικό κόσμο. Παραδείγματος χάριν, οργανώσαμε μια καμπάνια για τη δίκαιη αμοιβή των καλλιτεχνών από τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες που αξιοποιούν έργα τους. Επίσης, υποστηρίξαμε δυναμικά την οικονομική ενίσχυση των καλλιτεχνών από τα αρμόδια Ταμεία της Ένωσης, ιδίως μετά το πλήγμα που βίωσαν λόγω της πανδημίας. Ακόμη προσπαθούμε να προωθήσουμε την ιδέα για την επεξεργασία κάποιων μίνιμουμ όρων κοινών για όλα τα κράτη - μέλη όσον αφορά το θεσμικό πλαίσιο της κοινωνικής ασφάλισης και των συνθηκών εργασίας για τους καλλιτέχνες. Έχουμε κερδίσει κάποιες νίκες για όλα αυτά στις διατυπώσεις των σχετικών κειμένων αλλά μένουν ακόμα να γίνουν πολλά, πρώτον για να εφαρμοστούν όσα ψηφίστηκαν και δεύτερον για να βελτιωθούν όσα ψηφίστηκαν με νέα κείμενα πιο προωθημένα."

- Δύο σημαντικά ζητήματα που έχετε θέσει επανειλημμένα επί τάπητος τόσο εντός όσο και εκτός Κοινοβουλίου, είναι η δίκαιη και αναλογική αμοιβή όπως και οι εργασιακές συνθήκες δημιουργών και ερμηνευτών. Υπάρχει πρόοδος σε επίπεδο ενιαίου ευρωπαϊκού πλαισίου; 

Α.Γ.: "Είναι το περίφημο άρθρο 18 της Οδηγίας 719/2018, που προβλέπει την δέουσα και αναλογική αμοιβή των δημιουργών και των ερμηνευτών, από τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες που αξιοποιούν έργα τους. 
Η Οδηγία αυτή έχει ήδη ενσωματωθεί στην εθνική νομοθεσία των περισσότερων κρατών μελών. Πολλά κοινοβούλια έχουν προχωρήσει και στη νομοθέτηση πιο συγκεκριμένων προβλέψεων με στόχο την καλύτερη εφαρμογή της γενικής κατεύθυνσης που δίνει η Οδηγία για την αρμόζουσα και αναλογική αμοιβή. Υπάρχουν μάλιστα ήδη προτάσεις για τη βελτίωση των διατάξεων της Οδηγίας οι οποίες μας κατατέθηκαν σε σχετική συνεδρίαση της Επιτροπής Πολιτισμού και Παιδείας του Ευρωκοινοβουλίου. Στην Ελλάδα βέβαια απέχουμε πολύ από αυτή τη φάση, καθώς το νομοσχέδιο για την ενσωμάτωση της Οδηγίας, κατατέθηκε μόλις πριν λίγες εβδομάδες και ο χρόνος που δόθηκε για τη δημόσια διαβούλευση ήταν πάρα πολύ περιορισμένος. Αυτό πίεσε πάρα πολύ τους φορείς που εκπροσωπούν τον καλλιτεχνικό κόσμο. Γιατί έπρεπε να μελετηθούν πρώτα οι διατάξεις και μετά να συνεδριάσουν τα συμβούλια για να καταλήξουν στις προτάσεις των φορέων. Υπό πίεση όμως δεν γίνεται σωστή δουλειά. 
Όσον αφορά το εργασιακό ζήτημα των καλλιτεχνών, υπάρχουν ακόμη αντιστάσεις από τις εθνικές κυβερνήσεις για τη δημιουργία ενός μίνιμουμ κοινού ενωσιακού θεσμικού πλαισίου για τις εργασιακές συνθήκες και την κοινωνική ασφάλιση των καλλιτεχνών. Έχει γίνει όμως ένα πρώτο βήμα, γιατί το Ευρωκοινοβούλιο ψήφισε ένα κείμενο που θέτει στο τραπέζι της συζήτησης το θέμα και αυτό είναι μια κάποια αρχή."

- Παρά τη βελτίωση που έχει σημειωθεί τις τελευταίες δεκαετίες στη χώρα μας στο πεδίο της διάγνωσης και της θεραπείας του καρκίνου, η Ελλάδα συνεχίζει να μην έχει ολοκληρωμένο εθνικό σχέδιο δράσης. Πώς σχολιάζετε αυτό το γεγονός, έχοντας διατελέσει μέλος της αρμόδιας Επιτροπής BECA του ΕΚ;

Α.Γ.: "Ο καρκίνος εξελίσσεται σε πρώτη αιτία θανάτου. Οι έρευνες λένε ότι θα πάρει σύντομα την πρωτιά από τα καρδιολογικά προβλήματα. 
Απαιτείται λοιπόν τετραπλή δράση: Πρώτον πρόληψη, στην οποία σύμφωνα με τις υπάρχουσες έρευνες, σχετίζεται με την διατροφή, τον τρόπο ζωής και την άθληση, χωρίς βέβαια να σημαίνει ότι ο καρκίνος κάνει διακρίσεις. Δεύτερον, τακτικές εξετάσεις για την έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου, η οποία αυξάνει τις πιθανότητες οριστικής ανάρρωσης. Αυτό απαιτεί από τα συστήματα υγείας να καλύπτουν τα έξοδα αυτών των εξετάσεων, διαφορετικά μόνο οι ευκατάστατοι θα μπορούν να κάνουν συχνό έλεγχο. Τρίτον, η θεραπεία και η ψυχολογική υποστήριξη κατά τη διάρκειά της. Πρέπει σε όλους και όλες τις ασθενείς να προσφέρονται υποστήριξη αλλά και σύγχρονες και κατάλληλες για την περίπτωσή τους θεραπείες, ανεξάρτητα από τις οικονομικές τους δυνατότητες. Το δημόσιο σύστημα υγείας πρέπει να δίνει ίσες ευκαιρίες σε όλους και όλες να διαφύγουν τον κίνδυνο του θανάτου. Τέταρτον, όσοι και όσες επιβιώνουν από αυτή την περιπέτεια χρειάζονται υποστήριξη για να επανενταχθούν στην κανονική ζωή, υποστήριξη ιατρική αλλά και ψυχολογική, τόσο στους ασθενείς όσο και στους φροντιστές τους."

- Τα τελευταία χρόνια η εξέλιξη της λεγόμενης 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης είναι ραγδαία. Με τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται στην ψηφιακή αγορά, πώς προστατεύονται οι εργαζόμενοι στον πολιτισμό σε ζητήματα όπως τα πνευματικά και τα εργασιακά δικαιώματα; 

Α.Γ.: "Το διαδίκτυο έχει οπωσδήποτε μια σαφώς θετική πλευρά όσον αφορά τον πολιτισμό. Αυτό έγινε πασιφανές στη διάρκεια της πανδημίας, όταν οι άνθρωποι κλεισμένοι στα σπίτια τους βρήκαν παρηγοριά στις παραστάσεις που ανέβασαν στο διαδίκτυο πολλά θεατρικά και χορευτικά σύνολα ή στις ταινίες, στη μουσική, στα διαδραστικά μουσεία κτλ. Παρεμπιπτόντως, να πω ότι αυτή η γρήγορη ανταπόκριση των καλλιτεχνών στην ανάγκη των συμπολιτών τους για τέχνη έκανε επίσης φανερό ότι για να ανέβει μια παράσταση στο διαδίκτυο δεν πρέπει απλώς να στήσεις μια κάμερα ακίνητη απέναντι από τη σκηνή. Απαιτείται άλλη, ιδιαίτερη προσέγγιση. Σε σχέση με τα πνευματικά δικαιώματα μία πρώτη προσέγγιση είναι να ενσωματωθεί η οδηγία που συζητήσαμε πιο πριν, χωρίς αλλοιώσεις. Το θέμα με την τεχνολογία και τον μετασχηματισμό της καλλιτεχνικής δημιουργίας μέσω αυτής είναι ότι αποτελεί ένα ευρύ θέμα και χρειάζεται η συζήτηση να είναι πιο συχνή, εις βάθος και πιο ουσιαστική. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι καλλιτέχνες και δημιουργοί δεν υπάρχουν μόνο στις μεγάλες πόλεις αλλά και στην περιφέρεια."

- Όλο και περισσότερες μελέτες στην Ευρώπη τονίζουν τις αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας COVID19 στην ψυχική υγεία των νέων, πολλές εκ των οποίων δεν μπορούν να αποτιμηθούν ακόμη στην πλήρη διάστασή τους. Διανύοντας το Ευρωπαϊκό Έτος Νεολαίας, πώς κρίνετε τις δράσεις της ΕΕ στην κατεύθυνση της στήριξης της ψυχικής υγείας παιδιών και νέων; 

Α.Γ.: "Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η πανδημία κλόνισε την ψυχική υγεία παιδιών, εφήβων και νέων. Αυτό κατεξοχήν συνέβη στις οικογένειες που είχαν ήδη προβλήματα, κυρίως προβλήματα σχέσεων που, βέβαια, συχνά σχετίζονται και με οικονομική δυσπραγία, ανεργία κτλ. Το ότι η βία στα σχολεία έχει γίνει πιο έντονο φαινόμενο τα τελευταία δύο χρόνια οπωσδήποτε συνδέεται με αυτή την περιπέτεια του εγκλεισμού, του φόβου, της οικονομικής κρίσης που προκάλεσε η πανδημία. 
Ήταν επιτυχής η επιλογή να ανακηρυχθεί το 2022 έτος Νεολαίας. Όμως ενώ ειπώθηκαν πολλά ωραία λόγια, για το πόσο απαραίτητο είναι να δοθεί ο λόγος στη νεολαία, να ακούσουμε τι έχουν ανάγκη, τι φοβούνται, τι ελπίζουν και ονειρεύονται, δεν έγιναν όσα θα έπρεπε σε αυτή την κατεύθυνση. Γενικά χρειαζόμαστε πράξεις και όχι απλώς λόγια. Προσωπικά και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχω πολλές φορές σημειώσει ότι κάθε έτος πρέπει να είναι έτος νεολαίας."

Γιάννης Στέλιος Παπαδόπουλος
Email: jskpapadopoulos@gmail.com

Related

What's hot? 4631671703612137400

Δημοσίευση σχολίου

Έχετε άποψη; Μοιραστείτε τη μαζί μας.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Σχόλια με υβριστικό και προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται.

emo-but-icon

Recent Posts Widget

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

ΑΡΘΡΟ ΜΑΝΩΛΗ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗ ΚΑΙ HERBERT DORFMANN

ΑΡΘΡΟ ΜΑΝΩΛΗ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗ ΚΑΙ HERBERT DORFMANN
"Ο πρωτογενής τομέας είναι η λύση, όχι το πρόβλημα"

FACEBOOK

TWITTER

item