Ίση μεταχείριση των νέων στην αγορά εργασίας
ΓΡΑΦΕΙ Ο MICHAEL McLOUGHLIN Το 2022, το Ευρωπαϊκό Έτος Νεολαίας, πλησιάζει στο τέλος του. Η ΕΟΚΕ, σε έκθεση με θέμα «Ίση μεταχείριση των νέ...
http://www.thecolumnist.gr/2022/12/blog-post_19.html
ΓΡΑΦΕΙ Ο MICHAEL McLOUGHLIN
Το 2022, το Ευρωπαϊκό Έτος Νεολαίας, πλησιάζει στο τέλος του. Η ΕΟΚΕ, σε έκθεση με θέμα «Ίση μεταχείριση των νέων στην αγορά εργασίας», τάσσεται υπέρ μιας προσέγγισης βασισμένης στην ουσιαστική αλλαγή πολιτικής και στη συμμετοχή των νέων, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι το Έτος Νεολαίας υπερβαίνει μια απλή επικοινωνιακή δραστηριότητα.
Κατά τη διάρκεια του έτους, η ΕΟΚΕ ανέλαβε ηγετικό ρόλο προτείνοντας γνωμοδοτήσεις με βάση τα συμφέροντα των νέων και τρόπους με τους οποίους η ίδια η ΕΟΚΕ θα μπορούσε να βελτιώσει τη συμμετοχή των νέων.
Στο πλαίσιο αυτής της διαδικασίας, η ΕΟΚΕ προέβη στην κατάρτιση έκθεσης με θέμα «Ίση μεταχείριση των νέων στην αγορά εργασίας». Στόχος ήταν η εξέταση ορισμένων πρακτικών και κανόνων, συχνά σε εθνικό επίπεδο, που αντιμετωπίζουν τους νέους λιγότερο ευνοϊκά στην αγορά εργασίας, ιδίως σε σχέση με τους κατώτατους μισθούς, την κοινωνική ασφάλιση, την υγεία και την ασφάλεια, με αποκλειστικό κριτήριο την ηλικία τους.
Με βάση πληροφορίες από το Eurofond, το Ευρωπαϊκό Φόρουμ Νεολαίας, τη ΔΟΕ και το Σύστημα Αμοιβαίας Πληροφόρησης για την Κοινωνική Προστασία, η γνωμοδότηση παρουσιάζει λεπτομερώς ορισμένα από αυτά τα ζητήματα. Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Φόρουμ Νεολαίας, οι νέοι εξαρτώνται ιδιαίτερα από τον κατώτατο μισθό, με περισσότερους από έναν στους 4 να αμείβονται με τον κατώτατο μισθό, σε σύγκριση με έναν στους 10 ενηλίκους. Ορισμένα κράτη μέλη έχουν καθορίσει ειδικούς «κατώτατους μισθούς για τους νέους», οι οποίοι σε όλες τις περιπτώσεις είναι χαμηλότεροι από τον γενικό κατώτατο μισθό για συγκεκριμένες ηλικιακές ομάδες, ενώ κάποια άλλα εξαιρούν τα άτομα κάτω των 18 ετών από τη νομοθεσία για τον κατώτατο μισθό.
Ένας ακόμη τομέας όπου μπορεί να παρατηρηθεί διαφορετική μεταχείριση των νέων αφορά τις περιόδους ανεργίας. Και σε αυτήν την περίπτωση, πρόκειται σε μεγάλο βαθμό για αρμοδιότητες των κρατών μελών, ιδίως όσον αφορά το ύψος των επιδομάτων, τις περιόδους καταβολής και τα κριτήρια. Υπάρχει μεγάλος βαθμός πολυμορφίας και πολυπλοκότητας μεταξύ των εθνικών συστημάτων σε ολόκληρη την Ευρώπη. Ωστόσο, μπορούμε να φανταστούμε περιπτώσεις όπου αυτές οι διαφορές έχουν αντίκτυπο σε ζητήματα όπως η απασχόληση και η ελεύθερη κυκλοφορία εντός της ΕΕ.
Οι νέοι ενδέχεται επίσης να τεθούν σε μειονεκτική θέση από τα συστήματα επιδομάτων ανεργίας, καθώς υπάρχει περίπτωση να μην έχουν συμπληρώσει την απαιτούμενη περίοδο «εισφοράς» στα σχετικά συστήματα. Οι περίοδοι μη αμειβόμενης πρακτικής άσκησης μπορεί να οριστούν ως περίοδοι εργασίας, παρόμοιες με εκείνες που εκτελούνται από αμειβόμενους εργαζομένους, οι οποίες δεν συνδέονται με επίσημη και σαφή διαδικασία εκπαίδευσης, κατάρτισης, εθελοντισμού ή εύρεσης εργασίας. Αναφέρθηκε ποικιλία διαφορετικών συστημάτων σε διάφορα κράτη μέλη με διαφορετικά επίπεδα εποπτείας και ρύθμισης. Στην έκθεση επισημάνθηκε το ψήφισμα που ενέκρινε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στο οποίο επιδεικνύεται μεγαλύτερο ενδιαφέρον για το ζήτημα αυτό ως απτό σύμβολο της προσήλωσης στο Ευρωπαϊκό Έτος Νεολαίας.
* Ο Michael McLoughlin είναι μέλος της Ομάδας των Οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών της ΕΟΚΕ